Fairtrade: De commerciële meerwaarde

Wat kan Fairtrade betekenen voor uw bedrijf ?

Als het meest bekende en vertrouwde keurmerk wereldwijd biedt Fairtrade sociale- en economische verbeteringen voor boeren in ontwikkelingslanden. Fairtrade Belgium, de nationale organisatie achter het internationale keurmerk, werkt samen met het Belgische bedrijfsleven om het aanbod en de verkoop van Fairtrade producten op onze markt te stimuleren en vergroten. Fairtrade biedt bedrijven een positiever merkimago, een onderscheidend vermogen en een grotere loyaliteit door de consument. Dit kan leiden tot een hogere omzet.

Op dit moment heeft Fairtrade Belgium een samenwerking  met 109 commerciële partners (licentiehouders) in ons land. 

Kijk en luister naar enkele succesvolle getuigenissen van onze partners:

 
Jules Clarysse - Fairtrade Textiles
www.julesclarysse.com
  Belvas - Bio & Fairtrade Chocolate
www.belvas.be
   
 
Café Liégeois - Mano Mano Coffee for Respect
www.cafe-liegeois.be
 Puro Fairtrade Coffee Saving the Rainforest
www.purocoffee.com
   
 
Stad Gent
http://stad.gent
 Het Fair Trade gamma van Delhaize
www.delhaize.be
   
 
Deme Group goes Fairtrade
www.deme-group.com
 sofairtrade Solucious
www.solucious.be
   


Cijfers: Fairtrade en de Belgische markt

In België kent een groeiend aantal consumenten het Fairtradelabel (78% eind 2013 – 67% in 2011).  48% koopt bovendien, op jaarbasis, één of meer van de 1.600 Fairtradeproducten die in de winkelrekken aangeboden worden. Jaarlijks worden voor bijna 100 miljoen euro aan Fairtradeproducten in ons land gekocht. Met 93% (van de ondervraagden die het logo kennen) is het vertrouwen in het Fairtradekeurmerk ook zeer groot.

In 2013 groeide het volume van Fairtradeproducten met 7,5 % tegenover het voorgaande jaar.

(bron: GfK, okt-nov. 2013).

Uit internationaal en nationaal onderzoek blijkt bovendien dat het Fairtrade-keurmerk een positieve invloed heeft op de kwaliteitsperceptie, de aantrekkelijkheid en de relevantie van een product of merk.

Delen