Fairtrade Sourcing Programma

Fairtrade Sourcing Programs: An Introduction from Fairtrade International on Vimeo.

Het Fairtradekeurmerk (voorheen in België bekend als Fairtrade "Max Havelaar") heeft een simpel doel: ervoor zorgen dat boeren in ontwikkelingslanden samen en op eigen kracht kunnen investeren in een betere toekomst via de producten die ze verbouwen. Om een zo groot mogelijke impact te hebben bij de boerencoöperaties, is een groei in volumes verkocht onder Fairtradevoorwaarden essentieel. De afgelopen jaren zijn er (inter)nationaal indrukwekkende stappen gezet. Het volume Fairtrade gecertificeerde producten is fors gegroeid. Het gaat echter niet snel genoeg. Op wereldwijde schaal kan Fairtrade nog veel winnen. Groeien betekent zoeken naar nieuwe wegen. Daarom werd het ‘Fairtrade Sourcing Programma voor cacao, suiker en katoen’ gelanceerd.

Waarom?

Why FSP

Voor cacao, suiker en katoen is het Fairtrade aanbod vele malen groter dan de vraag. Dit heeft onvoldoende marktafzetkansen voor boeren als gevolg. Met Fairtrade marktaandelen in cacao en suiker van 1%, met marktaandelen in katoen die lager liggen dan 1%, en dit na 25 jaar Fairtrade, is er nood aan een andere aanpak die naast de huidige aanpak zal bestaan.

Fortin Bley, president van Fairtrade Africa Cocoa Network en cacaoboer: “Dit is de doorbraak waar we lange tijd naar hebben uitgekeken. We willen graag meer cacao volgens eerlijke handelsvoorwaarden verkopen zodat we via onze coöperatie meer Fairtrade premie kunnen investeren in trainingen die de productiviteit verhogen en in sociale programma’s die de gemeenschap versterken zoals drinkwater en scholen.”

Fairtrade Sourcing Programs hebben betrekking op de aankoop van één specifiek grondstof (suiker, cacao of katoen) onder Fairtradevoorwaarden in de aanvoerketen van een bedrijf. Voor de producent verandert er niets, de Fairtradecriteria met minimumprijs en premie blijven dezelfde. We vragen bedrijven een significant engagement om met betrekking tot deze grondstoffen progressief te kiezen voor Fairtrade. Dit laat een communicatie toe op bedrijfsniveau, waarnaast product gerelateerde communicatie slechts in beperkte gevallen toegelaten is, echter nooit met het huidige Fairtrade productlabel.

Meer info? Lees hier de Q&A voor alle verdere vragen

Delen