Herfstschotel met bananensaus met komijn

door citrongingembre.com

Spoel de butternut en de potimarron. Snijd de pompoenen in tweeën en verwijder de zaadjes en snijd vervolgens in blokjes.

Leg de stukjes potimarron en butternut op een ovenplaat die je hebt bekleed met bakpapier, giet er een straaltje olijfolie over, bestrooi met gemalen vijfpepermix en paprikapoeder. Laat 20 à 30 minuten bakken in de oven op 180°, afhankelijk of je de pompoen nog een beetje stevig of zacht smeltend wilt.

Kneus intussen de zaden van de kardemom en verzamel de kleine zwarte bolletjes.

Doe de quinoa samen met de kardemombolletjes in een kookpot met minstens twee keer zoveel water als het volume quinoa. Als het water begint te koken, laat je de quinoa 20 minuten koken op een matig vuur. Giet de quinoa daarna af.

Maak de boerenkool schoon en hak ze fijn met een mes. Giet een straaltje citroensap en een straaltje (olijf- of koolzaad)olie in een slakom en masseer de kool (ja ja, met de hand!) om ze een beetje zachter te maken.

Schil de rode uit en snijd hem in heel fijne ringen.

Bereid de saus door de banaan te mixen met de sojayoghurt, de koolzaadolie en het komijnpoeder (voeg de komijn geleidelijk aan toe en proef regelmatig).

Meng de quinoa met de gestoofde stukjes pompoen, de boerenkool en de uiringen. Voeg (naar smaak) 2 of 3 eetlepels tamari toe. Dien warm op, met de bananensaus met komijn.

Ingrediënten

  • 200 gr zwarte (of rode of witte) quinoa*
  • 1 mini potimarron pompoen & 1 mini butternut pompoen 
  • Reken ongeveer een kommetje vol blokjes potimarron + 1 kommetje vol blokjes butternut
  • 2 stengels boerenkool 
  • 1 kleine rode ui 
  • 2 kardemompeulen
  • tamari
  • vijfpepermix
  • paprikapoeder
  • citroensap
  • olijfolie 

Voor de saus: 2 potjes sojayoghurt natuur, 1 grote rijpe banaan, 1/2 afgestreken koffielepel komijnpoeder, 1 eetlepel koolzaadolie

 

* Ook verkrijgbaar met het Fairtrade label

Delen