Belg koopt record aan Fairtrade producten

 

Belg koopt record aan Fairtrade producten

Lily Deforce kondigt haar vertrek als directeur van Fairtrade Belgium aan

Brussel, 26 april 2016 – Steeds meer Belgische consumenten kopen Fairtrade producten. Hierdoor groeide de omzet van Fairtrade producten in België in 2015 met 10.9% in vergelijking met 2014. Fairtrade Belgium zet zo de traditie van sterke groei verder. De voorbije jaren heeft Fairtrade Belgium steeds meer Belgen overtuigd om meer Fairtrade te kopen en om zo eerlijke handel sterker op de kaart te zetten. Meer dan de helft van de Belgische gezinnen haalt vandaag Fairtrade producten in huis. Dit is meer dan een verdubbeling sedert de aanvang van de crisis. Ook de versterkte samenwerking met supermarktketens, met KMOs en met multinationals in de voedingsindustrie ligt aan de basis van de succesvolle groei. Samen met de jaarresultaten maakt Lily Deforce bekend dat ze op 1 juni 2016 haar functie als directeur van Fairtrade Belgium vertrouwensvol overdraagt aan haar opvolger.

Fairtrade Belgium sluit 2015 af met een opmerkelijk positief bilan. Naast groei in bijna alle productcategorieën is er ook een versterkte penetratie: in 2007 haalden 24% van de Belgische gezinnen Fairtrade producten in huis, vandaag is dat meer dan verdubbeld tot 53%. Steeds meer Belgen kopen Fairtrade producten. Wie voor Fairtrade kiest, koopt ook steeds meer producten. In het brede assortiment van Fairtrade producten blijven koffie, bananen en chocolade de wegbereiders. Samen zorgen zij voor meer dan de helft van de waarde aan verkochte Fairtrade producten.

Transitie via empowerment van bedrijfsleiders en consumenten

De omzet van Fairtrade producten in Belgische supermarkten bedraagt 61.4 miljoen Euro*. Vandaag hebben alle supermarktketens Fairtrade producten in hun aanbod maar ook bij kleinere winkels en speciaalzaken stijgt de aanwezigheid en zichtbaarheid van producten met het Fairtrade label. Hierdoor wordt een steeds groter publiek bereikt. Dat blijkt ook uit een bevraging** naar bekendheid en geloofwaardigheid van het label bij de Belgische bevolking. Bijna drie kwart zegt het blauw-groene label voor Fairtrade te kennen. Wie het kent, vindt het een betrouwbaar label (94%) en wil liefst dat het aanbod verder groeit (72%).

Belangrijkste redenen waarom mensen Fairtrade producten kopen, zijn een betere toekomst voor de boeren en hun gezinnen, smaakvolle en kwaliteitsproducten en respect voor de planeet.

Bij mijn aantreden in januari 2008 zat de organisatie in woelige wateren. Vandaag zijn we financieel gezond, is het engagement voor Fairtrade bij de Belgen gegroeid en hebben we stevige partnerschappen opgebouwd met supermarkten en voedingsbedrijven allerhande. Ter gelegenheid van ons 25 jarig bestaan, voerden we ook een succesvolle naamsverandering door. Dit alles is de realisatie van een sterk Fairtrade Belgium team en haar partners. De organisatie is klaar voor de volgende stap. Het toekomstverhaal van eerlijke handel is een verdere schaalverbreding via empowerment van de burger/consument én van bedrijfsleiders. Samen hebben ze een belangrijke rol te spelen in een transitieverhaal om Fairtrade in alle belangrijke productcategorieën helemaal uit de niche te halen. Dat is een mooie opdracht voor mijn opvolger,” zegt Lily Deforce directeur van Fairtrade Belgium.

Verdere schaalvergroting nodig

Eerlijk en waarde gedreven consumeren zit in de lift. Voor de producentenorganisaties in het Zuiden die wereldwijd onder Fairtrade-voorwaarden verkopen betekent, dit een omzet van bijna 1 miljard euro per jaar.

Meer dan anderhalf miljoen boeren en arbeiders uit 47 landen leveren grondstoffen voor de blauw-groen gelabelde producten en 40% procent onder hen verkoopt vandaag meer dan 50% van hun oogst onder Fairtrade voorwaarden.

Maar ondanks de positieve cijfers gaan boeren bij ons en in het Zuiden nog steeds failliet en ziet de volgende generatie weinig toekomst in de landbouw. De huidige prijsgedreven markt brengt boeren wereldwijd in ademnood. Alleen een verdere schaalvergroting van duurzame producten die verkocht worden tegen een prijs die voor alle schakels van de keten leefbaar is, zal soelaas brengen.

Om de Fairtrade impact in het Zuiden ten volle te laten spelen moeten we een versnelling hoger schakelen en een groter publiek bereiken zonder te tornen aan de integriteit van het keurmerk. Het aanbod in het Zuiden is in bijna alle productcategorieën veel groter dan wat de markt afneemt. Verdere verbreding van niche naar mainstream, schaalvergroting, verduurzaming van aanbodstrategie en van de aankooppolitiek van bedrijven is de kern van onze strategie in de toekomst. Ik heb het volste vertrouwen in de strategische koers en de initiatieven die klaar liggen voor de lange termijn toekomst van Fairtrade Belgium,” liet Lily Deforce optekenen. Vertrouwensvol zal ze op 1 juni haar functie na 8.5 jaar overdragen aan haar opvolger.

pdf icon  Fairtrade Jaarresultaten Persbericht - PDF versie
pdf icon  Fairtrade Belgium - Jaarcijfers 2015

* De omzet van 61,4 miljoen euro in 2015 betreft de totale omzet van Fairtrade gelabelde producten in de Retail. Samen met het cijfer voor de out-of-home markt bedraagt de totale omzet in 2015 115.5 miljoen euro.

** Cijfers in dit bericht zijn verzameld uit het auditrapport van FLO Cert (2014) en GFK studie (oktober 2015) in opdracht van Fairtrade Belgium.

Contacteer voor meer informatie:

Karin Struys
Tel: 0499 03 57 22
Mail: karin@upr-corporate.be

Over Fairtrade Belgium

Fairtrade Belgium (voorheen Max Havelaar) maakt deel uit van Fairtrade International. Binnen deze organisatie werken producentenorganisaties samen met marktorganisaties aan een eerlijke manier van handeldrijven om op die manier ook boeren en arbeiders in het Zuiden hun toekomst in handen te laten nemen. Tegenover een duurzame productie op sociaal en ecologisch vlak, biedt Fairtrade een aantal economische garanties die vooruitgang mogelijk maken. www.fairtradebelgium.be.