Fairtrade Frontrunner Awards 2024: dit zijn de winnaars

De winnaars van de 2de editie van de Fairtrade Frontrunner Awards – op basis van de Fairtrade Frontrunner Scorecard - werden gisterenavond (25 juni 2024) bekend gemaakt in Quartier Papier, in Zaventem. Zo werden Lidl, Oxfam en Miko winnaars in de eerste categorie “Fairtrade Premium”, vielen Aldi en Galler als Fairtrade Frontrunners in communicatie in de prijzen, en mocht Colruyt de eerste prijs in de categorie “Beyond Certification” mee naar huis nemen. Er werden ook prijzen uitgereikt aan onze Fairtrade "Ambassadors": drie personen die in de bloemetjes gezet werden voor hun betrokkenheid bij eerlijke handel: Katrien Neveux van Bio-Planet, Yannick Aerts van Fruit At Work en Salvatore Iannello van Galler. De Fairtrade Frontrunner Awards zijn een mooie erkenning voor tal van bedrijven die via Fairtrade mee willen bijdragen aan een meer duurzame wereld, voor producent en voor consument, van boer tot bord.

Fairtrade Frontrunner Awards

Op 25 juni werden voor de tweede keer de ‘Fairtrade Frontrunner Awards’ georganiseerd. Een initiatief van Fairtrade Belgium – de organisatie achter het label in België – om de inspanningen te erkennen van bedrijven die Fairtrade gelabelde producten op de markt brengen. “Want zonder onze bedrijfspartners staan we nergens”, stelt Philippe Weiler, directeur van Fairtrade Belgium. “Via de awards willen we hen erkennen voor hun inspanningen én willen we hen aanmoedigen om samen de lat steeds hoger te leggen.”

Prijsbeesten in 3 categorieën...

Er waren prijzen te verdienen in drie categorieën: ‘Fairtrade Premium’, ‘Communicatie & Marketing’ en ‘Beyond Certification’. De eerste categorie verwijst naar de Fairtrade premie, de additionele som die per ton Fairtrade grondstoffen aan de coöperatie wordt betaald. In deze categorie werd een opsplitsing gemaakt tussen 3 subcategorieën: Fairtrade premie die werd opgehaald op de Belgische markt door enerzijds retailers, en anderzijds door merken. Hier kwamen Lidl & Oxfam Fair Trade als winnaars uit de bus. Daarnaast werd er ook gekeken naar onze Belgische partners die op internationaal niveau de hoogste premie hebben opgehaald. De winnaar van deze subcategorie was koffiepartner Miko.

Maar bedrijven werden ook erkend voor de manier waarop ze over hun Fairtrade engagement communiceren, zowel via hun owned (digitale) communicatiekanalen als via eerder traditionele media. Voor deze categorie werd een onderscheid gemaakt tussen retailers enerzijds en merken anderzijds. Voor de 2de jaar op rij heeft ALDI de “Communication & Marketing” award in de wacht gesleept aan retailer zijde. Aan de merkenkant, werd Galler dit jaar verkozen als winnaar. En in de categorie ‘Beyond Certification’ – die de inspanningen van een bedrijf erkent om nog verder te gaan dan certificering –, mocht Colruyt de awards mee naar huis nemen.

… en 'Fairtrade Ambassadors'

Als kers op de taart werden er nog 3 awards uitgedeeld om onze “Fairtrade Ambassadors” te belonen. Dit jaar ging het om Katrien Neveux, van Bio-Planet, omwille van hun sterke cacao commitment in hun Product Charter. Ook Yannick Aerts van Fruit At Work kreeg de titel van Fairtrade Ambassador omwille van zijn sterk engagement voor duurzaamheid in het algemeen, maar ook voor eerlijke handel. Tot slot werd Salvatore Iannello, CEO van Galler, ook nog bekroond tot Fairtrade Ambassador, omwille van zijn inspirerend parcours en onuitputtelijke ambitie om de chocoladewereld te revolutioneren en eerlijker te maken. Kortom, een zeer mooie erkenning voor de Belgische persoonlijkheden die actief eerlijke handel bevorderen, zowel binnen hun bedrijf als daarbuiten.

"De Frontrunner Scorecard geeft eigenlijk een duidelijk beeld van hoe we samen met onze private partners willen werken aan meer impact”, stelt Philippe Weiler, CEO van Fairtrade Belgium. “En natuurlijk gaat het dan ook over Fairtrade volumes. Maar het is voor ons evenzeer belangrijk dat partners communiceren over hun engagement en dat ze verder gaan dan énkel certificering”.

Frontrunner Scorecard

Mooie scores voor de winnaars, maar ook voor de andere bedrijven die actief zijn met eerlijke handel in België. De Fairtrade Frontrunner Scorecard biedt een duidelijk overzicht van hoe ze scoren in de verschillende categorieën en hoe hun scores door Fairtrade Belgium werden bepaald. “De Frontrunners Scorecard geeft eigenlijk een duidelijk beeld van hoe we samen met onze private partners willen werken aan meer impact”, stelt Philippe. “En natuurlijk gaat het dan ook over volumes, vandaar de categorie “premium”. Maar het is voor ons evenzeer belangrijk dat partners communiceren over hun engagement en dat ze verder gaan dan énkel certificering. Vandaar dat we deze drie categorieën hebben weerhouden”. Fairtrade Belgium wil via de scorecard en de awards dan ook vooral verder met haar partners in dialoog gaan, om nóg intensiever samen te werken en op zoek te gaan naar de grootst mogelijke impact voor boeren en boerinnen aan het begin van de waardeketen. En dit niet alleen met alle 110 bedrijven waarmee de organisatie momenteel samenwerkt, maar ook met diegene die nog de eerste stap richting Fairtrade moeten zetten. ​